Verbinding zorg-, veiligheids- en sociaal domein: subsidieoproepen |
ZonMw heeft vanuit het Actieprogramma Grip op Onbegrip nieuwe subsidieoproepen opengesteld om de verbinding tussen verschillende domeinen te versterken of aan te gaan. Want zo kom je tot sterke netwerken voor mensen die tijdelijk de grip op het leven kwijt zijn. Het gaat om het opzetten van een Regionale Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag of het versterken van samenwerkingsverbanden ten behoeve van mensen met onbegrepen gedrag en (zeer) complexe problematiek.
De informatiebijeenkomsten voor beide oproepen zijn op 8 en 24 maart (14.00 - 16.00 uur)
|
|
|
Vliegende start ZonMw Actieprogramma Grip op Onbegrip |
Van kenniswerkplaatsen onbegrepen gedrag tot samenwerkingsverbanden tussen veiligheid en zorg: het ZonMw Actieprogramma Grip op Onbegrip is uit de startblokken. Programmamanager Lisanne Hogema vertelt over de focus hiervan, over de nieuwe projecten die zijn gestart en over wat nog komen gaat. ‘Dit programma is veelzijdig, maar onze stip op de horizon is duidelijk. Sterke netwerken bouwen voor mensen die tijdelijk de grip op het leven kwijt zijn.’
Op de webbsite van ZonMW leest u meer, hier worden ook de deadlines en informatiebijeenkomsten vermeld. |
|
|
Meervoudige en complexe problemen van gezinnen: podcasts |
Veel professionals, of ze nu procesregisseur, schuldhulpverlener of wijkagent zijn, kunnen er ’s nachts wakker van liggen: mensen of gezinnen waar multiproblematiek speelt. Waar bijvoorbeeld de gokverslaving van een vader leidt tot betalingsproblemen met de woningcorporatie. Of de straatangst van een moeder ervoor zorgt dat kinderen niet naar school worden gebracht. Hoe help je zo’n gezin? In de podcastserie Multiproblematiek van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) vertellen professionals van gemeenten en politie in twee afleveringen wat er nodig is om deze mensen en gezinnen te helpen. Het is daarbij soms één stap vooruit en dan weer twee stappen achteruit. Telkens is daarbij het doel dat organisaties hun samenwerking verder kunnen verbeteren. |
|
|
CCV begeleidt weer gemeenten met invoering wijk-GGD’er |
In januari zijn 21 gemeenten gestart met de invoering van een wijk-GGD’er. Zij reageerden afgelopen najaar op de subsidieoproep van de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie (ZonMw). Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) begeleidt wederom de gemeenten in dit proces. Ook start het CCV dit jaar met een landelijk coördinatiepunt. |
|
|
Wijk- en buurtvoorzieningen met aandacht voor psychische kwetsbaarheid: handreiking |
Nu meer mensen met een psychische kwetsbaarheid of verslaving zelfstandig in de wijk blijven wonen, vraagt dat aandacht voor de voorzieningen in de wijk. Welke voorzieningen dragen op wijk-, buurt of kernniveau bij aan herstel van mensen die dat nodig hebben? En aan het thuisgevoel van alle wijkbewoners, dus zowel van mensen met een psychische kwetsbaarheid als zonder? Welke manieren zijn er om de draagkracht van wijken en buurten te versterken? In het experiment Weer Thuis hebben we bouwstenen geïdentificeerd die bijdragen aan het zelfstandig wonen van mensen met een psychische kwetsbaarheid en/of verslaving, en die (op onderdelen) op wijk- en buurtniveau kunnen worden georganiseerd. Platform31 maakte een handreiking waarin deze worden uitgewerkt en waarin voorbeelden worden gegeven uit de praktijk. |
|
|
Samenwerking handhavers en hulpverleners bij aanpak woonoverlast: infographic |
Er is een overlap tussen onder meer de taken en rollen die handhavers en hulpverleners voor zichzelf zien weggelegd bij de inzet van de Wet aanpak woonoverlast. Dit en meer inzichten vormen de uitkomst van de tweede overlastlab die het CCV organiseerde en in beeld bracht. |
|
|
Gesubsidieerde rechtsbijstand bij uitvoering Wet tijdelijk huisverbod |
De VNG heeft signalen ontvangen van de Raad voor Rechtsbijstand over recente problemen bij de inzet van gesubsidieerde rechtsbijstand bij de uitvoering van de Wet tijdelijk huisverbod. Op onze website informeren we u daarom over uw taken in dit proces en hoe u deze rechtsbijstand voor uithuisgeplaatsten kunt regelen. |
|
|
Impuls re-integratie ex gedetineerden |
Het regeerakkoord bevat positieve elementen voor de re-integratie van ex-gedetineerden (extra inzet op preventie Veiligheid). De precieze uitwerking daarvan moet nog verder worden vastgesteld. Daarnaast zijn de plannen om iedere gedetineerde die dat nodig heeft te voorzien van een ID-bewijs voor het verlaten van de PI concreter geworden. Dat houdt in dat het ministerie van Binnenlandse zaken regelgeving voorbereidt waardoor een aantal gemeenten extra bevoegdheden krijgen om een ID-kaart te verstrekken in de PI. De uitwerking van de regelgeving en wat dit voor gemeenten betekent is nog onderwerp van gesprek. De VNG is hier nauw bij betrokken. |
|
|
|
Overzicht van woonvoorzieningen voor de Levensloopaanpak in Drenthe |
'Zou het niet makkelijk zijn als alle woonvoorzieningen in Drenthe die geschikt zijn voor cliënten van de Levensloopaanpak in één overzicht zouden staan?'. Dat was de vraag die de GGZ Drenthe stelde aan studenten van de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening van de Hanzehogeschool Groningen. Het afgelopen halfjaar zijn 4 studenten hiermee aan de slag gegaan. De studenten maakten in Google Maps een gebruiksvriendelijk digitaal overzicht. Zo kunnen professionals in een oogopslag inzicht krijgen in de huidige woonvoorzieningen. |
|
|
Maatschappelijke businesscase levensloopaanpak: rapportage januari 2022 |
Onderzoeksbureau Significant Public deed in opdracht van de landelijke stuurgroep Implementatie van de Levensloopaanpak onderzoek naar de (maatschappelijke) kosten en baten van de toepassing van de levensloopaanpak. Bij 16 levensloopcliënten werd samen met professionals (en soms ook) naasten en de cliënten de maatschappelijke kosten en baten van de levensloopaanpak in beeld gebracht. Daarbij werd gekeken naar kosten vanuit het zorg-, veiligheids- en gemeentelijk domein in de periode van drie jaar vóór inclusie en de periode na inclusie. De 16 cliënten zijn gemiddeld 23 maanden geïncludeerd in de levensloopaanpak. Uit de analyse blijkt dat een tot twee 2 jaar na inclusie voorzichtig ‘ontwikkelpaden’ ontstaan. Deze paden heeft Significant omgezet in vijf profielen waarvoor de ontwikkeling van de kosten en baten in de onderzoeksrapportage worden beschreven. Het is een boeiend en goed leesbaar rapport dat zeker de moeite waard is om tot u te nemen. |
|
|
Handreiking gegevensdeling levensloopaanpak |
Van de handreiking gegevensdeling levensloopaanpak is een update gepubliceerd. De juridische kaders zijn toegevoegd en de tekst van de handreiking zelf is aangevuld op basis van de ervaringen in de praktijk. |
|
|
|
Analyse her-meldingen Friesland wijzen op belang goede samenwerking Veilig Thuis en wijk- en gebiedsteams |
Een her-melding is een melding bij Veilig Thuis over een gezinssysteem waarvoor in het verleden al een of meerdere meldingen zijn binnengekomen maar waarvan het dossier gesloten is. Dit betekent dat het sinds de eerdere melding(en) niet gelukt is om structurele veiligheid te organiseren binnen het gezinssysteem. Bij Veilig Thuis Friesland (VT) is 43% van het totale aantal meldingen een her-melding. Dit percentage is al jaren hoog. Daarom is in opdracht van het project ‘Geweld Hoort Nergens Thuis’ onderzoek gedaan binnen Veilig Thuis Friesland en de gemeenten Harlingen en Leeuwarden. Er is gekeken naar de risicofactoren die zorgen voor her-meldingen én de beschermingsfactoren die kunnen bijdragen aan het voorkomen van her-meldingen. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt tot aanbevelingen voor Friese gemeenten, Veilig Thuis Friesland en ketenpartners.
Via een webinar is het rapport met aanbevelingen gepresenteerd en is samen met de deelnemers verkend hoe deze kunnen worden opgepakt. Hieruit kwam het belang naar voren van een goede samenwerking tussen Veilig Thuis en de wijk- en gebiedsteams. Deze en andere aanbevelingen zullen in een nieuw actieplan worden meegenomen dat in 2022 wordt opgesteld samen met de Friese gemeenten en ketenpartners. Heeft u interesse in het onderzoekrapport of wilt u het webinar (nogmaals) bekijken? Neem dan contact op via madieke.wiegersma@sdfryslan.nl, tel. 06 256 77 824. |
|
|
|
Aanpak van mensenhandel: de stand van zaken bij gemeenten |
In de strijd tegen mensenhandel is een van de doelen voor dit jaar dat iedere gemeente beleid op dit thema ontwikkelt. De VNG liet onderzoek doen naar de stand van zaken. Het aantal gemeenten dat actief is groeit, maar het zicht op daders en slachtoffers is nog steeds beperkt. Volgens de afspraak in het Interbestuurlijk Programma en het programma Samen tegen Mensenhandel moet elke gemeente in 2022 een duidelijke en geborgde aanpak van mensenhandel hebben. Met dit onderzoek wil de VNG inzicht verschaffen waar gemeenten staan, welke ondersteuningsbehoeften zij hebben en welke factoren hen helpen of belemmeren bij het vormgeven van deze taak. |
|
|
Meer zicht nodig op mensenhandel |
In 2022 moeten alle gemeenten een aanpak hebben voor het tegengaan van mensenhandel, moet er een landelijk dekkend netwerk zijn van zorgcoördinatie en moeten afspraken regionaal zijn ingebed. Gemeenten moeten daartoe wel de financiële middelen krijgen, vooral om meer zicht te kunnen krijgen op mensenhandel. De VNG wijst de Tweede Kamer hierop in aanloop naar het debat Mensenhandel en Prostitutie met staatssecretaris Eric van der Burg (VenJ), donderdag 24 februari. |
|
|
Onderzoeksresultaten 'Mensenhandel zichtbaar maken' |
Het zichtbaar maken van mensenhandel is een complexe taak. Onderzoeksbureau Regioplan deed daarom in opdracht van CoMensha en de VNG een onderzoek naar de aanpak in Ede en Utrecht. Met de inzichten en geleerde lessen kunnen andere gemeenten een vliegende start maken bij hun aanpak van mensenhandel. De conclusies in het onderzoek door Regioplan onderschrijven dat een effectieve aanpak van mensenhandel begint bij zicht op het fenomeen. 'In Ede en Utrecht zijn er al goede stappen gezet, andere gemeenten kunnen leren van deze ervaringen', aldus Ina Hut, directeur-bestuurder van CoMensha (Coördinatiecentrum tegen Mensenhandel). |
|
|
|