|
Nieuwe opzet nieuwsbrief door Actieplan dakloosheid |
Hierbij ontvangt u de Nieuwsbrief Beschermd Thuis nieuwe stijl. We proberen hierin het belangrijkste nieuws van de afgelopen periode over de transformatie naar een beschermd thuis op een rij te zetten. Begin december is het Actieplan Dakloosheid gepresenteerd. Aangezien dit actieplan ook bijdraagt aan de beweging naar een Beschermd Thuis, nemen we ontwikkelingen op dat gebied ook in deze Nieuwsbrief mee. In de opgave om mensen met psychische en/of sociaal-maatschappelijke problemen vanuit een passende thuissituatie te ondersteunen worden al veel stappen gezet. Op de website Beschermd Thuis vindt u altijd de laatste ontwikkelingen en ook praktijkvoorbeelden. In deze nieuwsbrief proberen we op een heldere en prettig leesbare manier ook de verbinding tussen al deze losse nieuwsberichten en praktijkvoorbeelden zichtbaar te maken. We zijn benieuwd wat u van deze nieuwe aanpak vindt en staan ook open voor suggesties voor verdergaande verbeteringen. Stuur die dan naar vraagbaakmobw@vng.nl. |
|
Wetsvoorstel Woonplaatsbeginsel ingediend |
Op 16 januari heeft het kabinet het Wetsvoorstel Woonplaatsbeginsel Beschermd Wonen aan de Tweede Kamer aangeboden. Dat heeft nog heel wat voeten in de aarde gehad. Eerst was er een kritisch advies van de Raad van State, waardoor er een en ander aangepast moest worden en toen bleef het wetsvoorstel ook nog maanden liggen wegens een langdurige kabinetsformatie. Het gevolg was dat de invoering van de wet en daarmee ook de doordecentralisatie van Beschermd Wonen een jaar vertraging opliep. Als alles nu verder volgens planning verloopt, kan de Tweede Kamer het voorstel nog voor het zomerreces behandelen. Als het wetsvoorstel dan wordt aangenomen, wordt de doordecentralisatie per 1 januari 2024 ingevoerd. Dat betekent dat elke gemeente vanaf dan stapje voor stapje de middelen krijgt om zorg en ondersteuning te organiseren voor inwoners die een beschermd thuis nodig hebben. Tijdens de bespreking van de voorgenomen plannen in de TK-commissie bleken nog wel verschillende fracties hun twijfels te hebben bij de doordecentralisatie van beschermd wonen en het daaraan gekoppelde woonplaatsbeginsel. Het bericht hierover lees je hier. Het wetsvoorstel en alle relevante documenten, waaronder ook de memorie van toelichting en het kritische advies van de Raad van State, vind je hier. De reactie van de staatsecretaris op een aangenomen motie waarin onder meer gevraagd werd om een lijst met alle relevante onderzoeken sinds het advies van de Commissie Dannenberg, vind je hier. |
|
Doordecentralisatie is geen product, maar een proces |
Het uitgangspunt dat gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor hun inwoners staat eigenlijk ook al met zoveel woorden in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning van 2015. Toen verscheen ook het rapport van de Commissie Dannenberg, waarin inhoudelijk de verwachte voordelen van deze doordecentralisatie staan verwoord. In dat rapport wordt al aangegeven dat je niet in één keer de wereld kunt veranderen. Het is geen knop die je omdraait, maar een proces, waarbij nieuwe cliënten zo veel mogelijk in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen. Hier vind je het rapport Dannenberg. Niet alle gemeenten hebben gewacht op de invoering van de wet. Als VNG zijn we ook het land in gegaan om te kijken waar gemeenten al flinke stappen hebben gezet. Het gaat dan vaak om een grondhouding. “Het zijn tenslotte onze inwoners”, gaf de voormalige wethouder van de gemeente Huizen en huidige bestuursvoorzitter van Movisie Janny Bakker - Klein aan. Ook de gemeente Wageningen kan niet wachten tot de wet wordt ingevoerd en ze als gemeente ook via het hieraan gekoppelde objectieve verdeelmodel rechtstreekse financiering krijgen. Lees hier het verhaal van de gemeente Huizen en hier van de gemeente Wageningen. Binnenlands Bestuur ging naar Delft en Pijnacker-Nootdorp, waar ze ook al druk bezig zijn met de transitie. Hun verhaal lees je hier. |
|
Extra woningen voor aandachtsgroepen in Utrecht |
Eén van de praktische knelpunten waar veel gemeenten tegenaan lopen is het tekort aan geschikte woningen. Niet alleen voor Beschermd Wonen, maar ook voor tal van andere aandachtsgroepen, als statushouders en mensen met een medische of sociaal-maatschappelijke urgentie. In die woningmarkt is soms ook sprake van verdringing. Het tekort aan woningen voor statushouders, zorgde deze zomer bijvoorbeeld voor een dramatische situatie in Ter Apel. De gemeente Utrecht besloot toen zes weken absolute voorrang te geven aan deze groep. En ze sloot met de Veiligheidsregio, de provincie en het Rijk een ‘regiodeal’, waardoor niet alleen in vier weken tijd 450 statushouders konden worden gehuisvest, maar er ook 1000 extra tijdelijke woningen per jaar kunnen worden gebouwd, die deels aan die andere aandachtsgroepen toegewezen kunnen worden. Lees hier het verhaal over Regiodeal Flexwoningen. |
|
Ondersteuning |
Van gemeenten, maar ook van zorgaanbieders en woningcorporaties wordt veel gevraagd om deze transitie goed te laten verlopen. Om hierin zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen zijn diverse handreikingen en gidsen ontwikkeld. Ook is er een ondersteuningsstructuur ingericht, met onder andere een transitieteam, regioteams en verschillende leernetwerken. Hier vind je een overzicht. Nieuw beschikbaar ter ondersteuning:
- Deze link brengt je bij de Gids bij uitstroom uit Beschermd Wonen (Naar een thuis in de wijk) van Impuls, de Preventie Alliantie en Cebeon.
- De community woonplaatsbeginsel beschermd wonen van het Ketenbureau i-sociaal domein. Hier kun je informatie krijgen en ervaringen uitwisselen over het woonplaatsbeginsel.
Voor alle gemeenteambtenaren die zich bezig houden met de huisvesting voor kwetsbare doelgroepen is er nu ook een Expertteam Huisvesting Aandachtsgroepen. Meer informatie hierover vind je hier. |
|
De Preventiescanner |
De Preventiescanner Dakloosheid is een online vragenlijst voor zowel centrum- als regiogemeenten. Door deze in te vullen krijg je een goed overzicht van de krachten en de kansen van je huidige aanpak. Ook krijg je zicht op hoe het er bij andere gemeenten voor staat met preventie zie je verschillende praktijkvoorbeelden. Daarmee biedt de Preventiescanner Dakloosheid ook de mogelijkheid om gezamenlijk te reflecteren op de huidige aanpak. Meer weten of aanmelden? |
|
Actieplan Dakloosheid |
Volgens het CBS zijn in Nederland zo’n 32.000 mensen dakloos. Valente, de brancheorganisatie voor participatie, begeleiding en veilige opvang, gaat uit van ongeveer twee keer zo veel mensen zonder onderdak in Nederland. En dan hebben we het nog niet over al die mensen die ‘onder de radar’ blijven doordat ze afwisselend bij vrienden of familie op de bank slapen, maar evenzogoed dat belangrijke ‘thuis’ ontberen. Hoogste tijd dus om daar werk van te maken, meent ook het kabinet. Staatsecretaris Van Ooijen legt in zijn Actieplan Dakloosheid de lat meteen hoog – geen daklozen meer in 2030 - om zo duidelijk te maken dat we hier echt maximaal op moeten inzetten. Hier vind je meer informatie over het Actieplan Dakloosheid en kun je ook het Actieplan downloaden. Op 24 januari gingen tijdens een webinar over dit plan Jojanneke Kraan van het ministerie van VWS en Janne Krop van de VNG dieper in op het plan, dat niet alleen met inbreng van zorgaanbieders en corporaties tot stand kwam, maar waar ook ervaringsdeskundigen een belangrijke bijdrage aan hebben geleverd. Het plan is mede geïnspireerd door de aanpak van Finland (Housing First) dat alle daklozen een huis biedt, waardoor het aantal daklozen in tien jaar zo ongeveer is gehalveerd. Een belangrijke focus ligt op het voorkomen van dakloosheid door bijvoorbeeld in te zetten op het versterken van bestaanszekerheid. Ook worden wonen en zorg duidelijker gescheiden. Housing First, of ‘Eerst een thuis’, zoals het plan bij ons is gaan heten, is immers vaak de basis van waaruit aan andere problemen gewerkt kan worden. Zonder dat ‘thuis’ is dat een stuk moeilijker. Dat betekent ook dat álle gemeenten aan de slag moeten. Je kunt immers niet aan bijvoorbeeld preventie werken vanuit alleen de centrumgemeenten. Gemeenten kunnen in een op te stellen woonzorgvisie hun aanpak vormgeven. Daarnaast is afgesproken dat gemeenten bijdragen aan een landelijke monitor en dashboard , waarmee de voortgang van de aanpak inzichtelijk wordt. De monitor dakloosheid is onderdeel van deze monitoring. Lees hier meer over de uitgestelde gegevensaanlevering door gemeenten voor deze monitor. Naast de reguliere gelden via de Decentralisatie Uitkering Maatschappelijke Opvang (DUMO) heeft het Rijk 65 miljoen euro extra uitgetrokken. Een groot deel van deze middelen worden via de DUMO systematiek over gemeenten verdeeld. De precieze bedragen waar gemeenten op kunnen rekenen, worden binnenkort bekend gemaakt als de VWS begroting is vastgesteld. Het webinar kun je hier in zijn geheel terugkijken. |
|
|