Veiligheid en zorg onlosmakelijk verbonden |
‘Mensen mijden geen zorg’, zegt Toon Walravens, beleidsadviseur bij forensische kliniek De Woenselse Poort, ‘ze vermijden hun lijden’. Ooit was hij zelf cliënt van deze kliniek. CCV-adviseur Christel Bottema sprak met hem over de toegevoegde waarde van de toen opgedane ervaringen voor zijn werk. |
|
|
Gebruik adviestool Wet MBVEO bij ernstige overlast |
Gebruikt u de Adviestool Wet bestrijding voetbalvandalisme en overlast al? Deze wet kunt u namelijk ook inzetten bij overlast in de wijk. Met de adviestool kunnen gemeenten, politie, OM, KNVB, en betaald voetbalorganisaties (BVO) advies krijgen in specifieke casussen. |
|
|
Praktische aanwijzingen bij aanpak studentenoverlast |
Nachtelijke feestjes in de tuin of op het dakterras, veel aanloop van bezoekers en opgestapelde bierkratten. Hoe ga je als gemeente en samenwerkingspartners om met dit soort overlast waarbij leefstijlen in de wijk botsen? Het CCV ontwikkelde samen met gemeenten een infosheet met praktische aanwijzingen voor de aanpak van studentenoverlast. |
|
|
Woningvervuiling: samen doordringen tot de kern |
In Rotterdam benaderen gemeente en partners woningvervuiling als een zorgprobleem, niet als overlast. Jaarlijks gaat het om meer dan 200 vervuilde woningen. Katja Steverink, CCV-adviseur woonoverlast, sprak met 3 van de 4 specialisten van de GGD Rotterdam Rijnmond. Ze vroeg hen hoe zij samenwerken met zorg- en veiligheidspartners en wat anderen kunnen leren van hun aanpak. |
|
|
Wat vraagt complexe problematiek van lokaal samenwerken? |
De toenemende complexiteit van de problemen van kwetsbare mensen vraagt van gemeenten dat zij maatwerk leveren die past bij hun leefwereld. In de praktijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Er is daarom een nieuwe modus operandi nodig. CCV-adviseurs Veiligheid en Zorg Leonie Aarsen en Nicole Langeveld stellen in een artikel dat zij schreven voor Zorg&Sociaalweb dat het probleem niet zozeer de toenemende complexiteit is maar het feit dat dergelijke vraagstukken vanuit de overheid worden versimpeld. |
|
|
Hoe help je gezinnen met multiproblematiek: podcast |
Hoe gaan andere professionals om met cliënten die meervoudige en complexe problemen hebben? Luister in deze podcast naar collega's van gemeenten en politie over wat zij nodig hebben om samen mensen met multiproblematiek te helpen. Waar lopen zij tegenaan en wat is nodig om de samenwerking te verbeteren? |
|
|
Subsidie: versterken regionale en lokale samenwerking in de laatste levensfase |
Onderzoeksorganisaties, gemeenten, zorgorganisaties en welzijnsorganisaties kunnen tot 14 maart projectideeën indienen voor de opzet of uitbreiding van een samenwerkingsverband binnen een gemeente of een regionaal samenwerkingsverband. Met deze subsidieoproep wil ZonMw binnen gemeenten en regio’s de samenwerking tussen formele én informele/vrijwillige zorg en ondersteuning voor mensen in de laatste levensfase en hun naasten versterken. Denk aan initiatieven als mantelzorg of thuiszorg, maar ook aan vrijwillige initiatieven zoals burenhulp of buddy’s die activiteiten ondernemen met een patiënt. Wanneer deze initiatieven goed op elkaar aansluiten, kunnen mensen hun leven tot en met het einde zinvol, in verbinding met anderen en waar mogelijk en wenselijk zelfstandig leven. |
|
|
Vraagtafels: wetenschap en gemeentelijke praktijk in gesprek |
Bij veel gemeenten leeft de vraag: Wat werkt voor wie, wat niet en waarom? Daarom doen wetenschappers onderzoek naar werkzame methodes en instrumenten in het sociaal domein. In Vraagtafels worden zij door professionals uit de praktijk bevraagd over hun onderzoek. En met succes! |
|
|
Podcast over geschiedenis Nederlandse zorgstelsel |
Martien Bouwmans (auteur van Het zorgstelsel ontrafeld) maakte voor Zorgvisie een podcast over de geschiedenis van het Nederlandse zorgstelsel. De podcast biedt een interessant overzicht. Ken je de geschiedenis, dan snap je ook beter hoe ons huidige zorgstelsel werkt. Er wordt o.a. ingegaan op de ‘marktwerking’ in de zorg (die is van alle tijden) en hier en daar ook gerefereerd aan (en begrip gevraagd voor) de rol die gemeenten in ons huidige zorgstelsel spelen. In het licht van het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) geeft de podcast belangrijke achtergrondinformatie voor de samenwerking tussen gemeenten en zorgverzekeraars. |
|
|
Werkmodel Casusoverleg Radicalisering en Extremisme |
In het casusoverleg Radicalisering zijn veel verschillende zorg- en veiligheidspartners betrokken, ieder met hun eigen verantwoordelijkheden en hun eigen taal. Gemeenten en de andere partners bleken behoefte te hebben aan een eenduidige taal en werkwijze die gebruikt kan worden in de casusoverleggen om de kennis en expertise zo goed mogelijk te benutten en de samenwerking te versterken. Daarom is in 2022 het Werkmodel Casusoverleg Radicalisering en Extremisme (kort: Werkmodel Casusoverleg) tot stand gekomen in samenwerking met de gemeente Rotterdam, gemeente Den Haag, Nationale Politie, Reclassering Nederland, Dienst Justitiële Inrichtingen, de NCTV, het OM en het Landelijk Steunpunt Extremisme. Het Werkmodel Casusoverleg faciliteert de multidisciplinaire dialoog aan de casustafel. Het model biedt een systematische manier om de gezichtspunten van de verschillende partners samen te brengen tot een gezamenlijk beeld, om vervolgens tot consensus te komen over een plan van aanpak. Het Werkmodel helpt om onderbuikgevoelens te objectiveren en een holistische analyse uit te voeren om een persoon goed te begeleiden. Wilt u leren hoe u het Werkmodel Casusoverleg kunt gebruiken? Dan kunt u een training of consultatie (casusbegeleiding) aanvragen. Stuur een mail naar info@werkmodelcasusoverleg.nl voor meer informatie. |
|
|
Goed voorbeeld Levensloopaanpak? Meld het aan! |
In de Levensloopaanpak werken de netwerkpartners als gemeenten, reclassering, hulpverlening, OM, DJI en politie met elkaar samen. Het doel is om een cliënt langdurig te ondersteunen op álle levensgebieden: huisvesting, schuldsanering, juridische trajecten die nog lopen, verslavingsproblematiek enzovoorts. De Levensloopaanpak is daarmee een mooi praktijkvoorbeeld van een langdurige netwerksamenwerking tussen verschillende domeinen. In het hele land gebeurt er al veel rondom de Levensloopaanpak (zie het bericht hieronder). Op de nieuwe website www.levensloopaanpak.nl worden goede voorbeelden verzameld die dienen ter inspiratie en om te voorkomen overal het wiel opnieuw uit te vinden. Kent u een goed voorbeeld uit de regio? Meld het aan via info@levensloopaanpak.nl Om de regio’s te helpen de Levensloopaanpak goed neer te zetten, werken de partners ook op landelijk niveau samen. Zij maken afspraken met elkaar over hun rol en taak in de aanpak. Ook deze afspraken komen op Levensloopaanpak.nl te staan. |
|
Onderzoek Levensloopaanpak in Noord-Nederland afgerond |
Iedere gemeente kent mensen die veel overlast veroorzaken en herhaaldelijk delicten plegen als gevolg van complexe problematiek op verschillende leefgebieden (zoals psychische problematiek, verslaving, licht verstandelijke beperking, dakloosheid). Voor deze mensen lijkt het soms onmogelijk om tot duurzame oplossingen te komen. Met de Levensloopaanpak blijft een multidisciplinair team langdurig bij een persoon betrokken om in passende zorg en ondersteuning te voorzien (ook als de persoon hier ‘formeel’ geen recht op heeft). Hiermee wil men bijdragen aan passende oplossingen voor deze doelgroep om zo overlast en onveiligheid te verminderen. De Levensloopaanpak in Noord-Nederland is vanaf de start in 2020 onderzocht door het Lectoraat Verslavingskunde en Forensische Zorg van de Hanzehogeschool Groningen. Recent is het evaluatieonderzoek gepubliceerd. Daarnaast hebben studenten producten ontwikkeld voor de praktijk. De producten zijn in samenwerking tussen studenten, professionals en onderzoekers tot stand gekomen, met als doel een bijdrage te leveren aan de implementatie van de Levensloopaanpak. |
|
|
Detentieschade voorkomen |
Onder de vlag van het programma Koers en Kansen is in Noord-Nederland (Project 3Noord) ervaring opgedaan met de nazorg aan wat ook wel ‘zelfmelders’ wordt genoemd: mensen die in afwachting van hun straf thuis zitten en zichzelf op een gegeven moment bij de PI moeten melden. Er is een website gemaakt waar het rapport ‘Voorzorg als nazorg’ te vinden is. Het rapport kan helpen om meer manieren te vinden om detentieschade te voorkomen. Dat gebeurt door met de zelfmelder een plan te maken, zodat bijvoorbeeld werk en woning behouden blijven. |
|
|
Schuldenvrij Terug in de Maatschappij: bijeenkomst op 17 februari |
Problematische schulden komen onder mensen die onder toezicht staat van de Reclassering veel voor. Velen van hen hebben te maken met allerlei belemmeringen om op een effectieve manier te re-integreren juist vanwege schulden. Deze schuldenproblematiek ontregelt niet alleen het leven van deze mensen en hun gezinnen, maar levert ook veel extra maatschappelijke kosten op. Om vernieuwing in de aanpak tot stand te brengen, zijn Reclassering Nederland, Schuldenlab070 (gemeente Den Haag) en Society Impact in 2020 met steun van het ministerie van JenV gestart met de pilot Schuldenvrij Terug in de Maatschappij (STIM). De pilot omvatte een nieuwe aanpak om mensen die onder toezicht staan van de reclassering versneld te helpen bij problematische schulden. In 2022 is de effectiviteit van de STIM-aanpak bekeken. In deze bijeenkomst worden de bevindingen gedeeld. |
|
|
|
Van complexe casus naar oplossing: casusvideo PMM |
Soms stapelen problemen zich zo op dat een gezin te maken krijgt met meerdere instanties en hulpverleners. De gemeente wijst dan vaak een professional toe om de regie te nemen en het huishouden overzicht en uitzicht te bieden. Maar in complexe situaties kunnen ook zij vastlopen tussen wetten, regels, schotten en domeinen. Dat moet en kan anders. De professionals kunnen hulp inschakelen van het Landelijk Maatwerkloket Multiproblematiek, onderdeel van Professionals voor Maatwerk Multiproblematiek (PMM). Samen met experts kijkt het Maatwerkloket hoe een multiprobleemhuishouden zo snel mogelijk geholpen kan worden. Benieuwd hoe dit werkt? Bekijk het verhaal van Sarah, die als maatwerkfunctionaris bij een gemeente werkt aan de complexe casus van Samuel. In een casusvideo gaat zij met behulp van PMM op zoek naar een oplossing. |
|
|
|
Wams nu bij de Tweede Kamer |
Het kabinet heeft de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) naar de Kamer gezonden. Op 2 februari is met een kick-off ook de implementatie-ondersteuning gestart. Wilt u hier meer over weten, stuur dan een mail naar hester.heringa@vng.nl onder vermelding van ‘implementatie-ondersteuning’. |
|
|
Veelgestelde vragen over woonoverlast en gegevensdeling |
Gegevens delen bij de aanpak van woonoverlast, wat kan wel en wat kan niet? Het is een vraag waar veel professionals in de praktijk regelmatig mee stoeien. Het CCV verzamelde de meest gestelde vragen en formuleerde, samen met professionals, antwoorden. |
|
|
|
Impactmonitor aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling 2022 |
Het CBS publiceerde onlangs de Impactmonitor aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling 2022. Naast deze rapportage met landelijke uitkomsten, is ook het bijbehorende dashboard met regionale uitkomsten geactualiseerd met de meest recente cijfers. Voor het eerst is op dat dashboard nu ook een regionale rapportage te downloaden voor elke Veilig Thuis-regio. In de regionale rapportage worden de uitkomsten zoals die op het dashboard te vinden zijn voor de betreffende regio, overzichtelijk bij elkaar gezet in één document. De regionale rapportages zijn te vinden op de download-pagina van het dashboard. |
|
|
Verwijsindex risicojongeren |
Staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS) heeft op 28 september 2022 de Tweede Kamer per brief laten weten dat hij de Verwijsindex Risicojongeren (VIR) als wettelijke verplichting uit de Jeugdwet wil schrappen. Op de website van de VNG site staan vragen en antwoorden die ingaan op wat dit voor gemeenten betekent. |
|
|
Wat werkt bij samenwerking bij huiselijk geweld en kindermishandeling? |
In 2 jaar actieonderzoek bij 2 jeugdhulpregio’s is veel geleerd over wat wel en niet werkt in domeinoverstijgende samenwerking bij huiselijk geweld en kindermishandeling. Voor professionals zijn randvoorwaarden en tips voor samenwerken in de praktijk gebundeld. |
|
|
Betere samenwerking voor duurzame veiligheid bij huiselijk geweld |
Een effectieve aanpak met goede onderlinge samenwerking tussen professionals is cruciaal voor duurzame veiligheid bij huiselijk geweld. Verandering blijkt nog nodig in de gezamenlijke analyse en planvorming, ook voor de positie van cliënten en regie. |
|
|
Bouwstenen voor regionale aanpak seksueel geweld |
Met ondersteuning vanuit het programma Geweld hoort nergens thuis (GHNT) zijn 5 pilot-regio’s aan de slag gegaan om de aanpak tegen seksueel geweld in hun regio vorm te geven en (door) te ontwikkelen. Op basis van hun ervaringen en landelijke kennis zijn bouwstenen ontwikkeld. De bouwstenen vormen een fundament voor gemeenten om met hun partners een regionale aanpak tegen seksueel geweld aan de slag te gaan. Aanleiding voor dit traject was een aanbeveling van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen om te zorgen voor een gecoördineerde aanpak tegen seksueel geweld op regionaal niveau en de monitoring hiervan. Vanuit het programma GHNT werd het beeld bevestigd dat regio’s veelal niet beschikten over een gecoördineerde aanpak seksueel geweld op regionaal niveau. |
|
|
Vakdag Veiligheid Voorop 2023 |
Staat u samen met collega’s van de politie en Veilig Thuis aan de lat voor gezinnen waar het acuut onveilig is? Maakt u afspraken over de veiligheid in gezinnen met collega’s van Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming, Politie, Openbaar Ministerie, de 3 Reclasseringsorganisaties of de gemeente? Bijvoorbeeld in het actieoverleg, op ZSM of bij strafbare kindermishandeling? Bent u uitvoerder, teamleider of specialist? Kom dan dinsdag 14 maart naar de Vakdag Veiligheid Voorop 2023 in Congrescentrum 1931 te ‘s-Hertogenbosch. |
|
|
|
Onderzoek naar stand van zaken aanpak Mensenhandel |
Elke gemeente moest in 2022 een aanpak voor mensenhandel vaststellen. Deze bestaat op hoofdlijnen uit de volgende onderdelen:
- gemeentelijke beleid op het thema van mensenhandel
- passende regionale opvang, ondersteuning en nazorg
- een landelijk dekkend netwerk van zorgcoördinatoren voor slachtoffers
De VNG laat onderzoeken waar gemeenten nu staan in de aanpak van mensenhandel. In dit onderzoek willen we ook graag het perspectief van Zorg- en Veiligheidshuizen meenemen. Op basis van de uitkomsten kunnen we inspelen op de behoeften die gemeenten en Zorg- en Veiligheidshuizen hebben in het verder verbeteren van de aanpak. De uitkomsten van de vragenlijsten zijn de basis voor een rapportage over de stand van zaken van de aanpak mensenhandel in gemeenten, de rapportage wordt openbaar gemaakt. |
|
|
Consultatie wetsvoorstellen sekswerk: input gevraagd |
Op dit moment zijn de wetsvoorstellen Wet gemeentelijk toezicht op seksbedrijven (Wgts) en de Nota van wijziging Wet regulering sekswerk (Wrs) in consultatie. De VNG is van plan om een reactie te verzorgen. We willen een brede zienswijze voor onze leden vaststellen, daarom vragen we gemeenten graag om hun input. |
|
|
Campagne Kijk op Mensenhandel |
RIEC Den Haag, RSIV en VAR Rotterdam hebben samengewerkt met GOUDtrainingen en de campagne Kijk op Mensenhandel ontwikkeld voor de bewustwording van mensenhandel. Met het campagnemateriaal kunnen gemeenten hun medewerkers op laagdrempelige wijze informeren over arbeidsuitbuiting, criminele uitbuiting en seksuele uitbuiting. Zo krijgen medewerkers antwoord op vragen als: wat kunnen zij signaleren in bepaalde situaties? En welke vragen kunnen zij stellen in gevallen waarin ze twijfelen of mogelijk sprake is van mensenhandel? De website is bedoeld voor gemeenten die binnen de eigen organisatie willen werken aan bewustzijn rond het thema mensenhandel. |
|
|
Kennissessie CCV over prostitutiebeleid |
Bent u geïnteresseerd in de ontwikkelingen op het gemeentelijk prostitutiedossier? Het CCV houdt op 23 maart een kennissessie prostitutiebeleid speciaal voor veiligheids- en zorgfunctionarissen van gemeenten. Aan bod komen onder meer de laatste ontwikkelingen op wettelijk gebied en praktijkervaringen met beleidsvorming door een collega-gemeente. Verder worden ideeën uitgewisseld over destigmatisering van prostitutie. |
|
|
De rol van de gemeente bij een integrale aanpak voor risicojeugd |
Gemeenten hebben een belangrijke rol in het integraal samenwerken voor risicojeugd. De wijze waarop gemeenten deze rol invullen verschilt. De Academische Werkplaats Risicojeugd (AWRJ) onderzoekt welke rol gemeenten kunnen spelen in het stimuleren van een integrale aanpak van risicojeugd. |
|
|
‘Geboeid’: podcastserie over jeugdcriminaliteit |
‘De eerste keer dat ik werd opgepakt, was ik 16’, vertelt Igor in ‘Geboeid’, de CCV-podcastserie over de aanpak van jeugdcriminaliteit. ‘Geboeid’ bestaat uit 3 afleveringen over de rol van school, beleid, samenwerking en een andere manier om jeugdcriminaliteit aan te pakken. Jongeren uit de doelgroep en professionals praten daar openhartig over. Iedere aflevering bevat kennis, ervaring en praktische handvatten. |
|
|
Een roepende in de woestijn |
Kent u dat gevoel van een roepende in de woestijn te zijn? CCV-adviseur Nicole Langeveld ervaart dit niet alleen thuis in de opvoeding van haar pubers, ze ziet het terug in haar werk als adviseur Jeugd. En ze hoort het ook van beleids- en procesregisseurs die willen voorkomen dat jongeren in de georganiseerde criminaliteit terecht komen. De sleutel voor verandering is om duidelijke afspraken te maken met elkaar. Nicole Langeveld geeft 4 punten om hier een goede start mee te maken. |
|
|
MDT-kort: kennismaken met maatschappelijke diensttijd |
Wilt u ontdekken wat de maatschappelijke diensttijd (MDT) kan betekenen voor uw gemeente? Dan kunt u subsidie aanvragen voor een kortlopend MDT-project. Hiermee maakt u op een laagdrempelige manier kennis met MDT en krijgen jongeren de kans om ervaring op te doen binnen een MDT-traject. |
|
|
Verklarende analyse inzetbaar bij complexe zorgvragen |
Binnen de jeugdhulp valt de term verklarende analyse vaak. Tegelijkertijd is er veel onduidelijkheid over wat dit inhoudt en wanneer deze noodzakelijk is. De werkplaats C4Youth, de RKJ Friesland en noordelijke expertisecentra lichten dit gezamenlijk toe. |
|
|
Oog voor sekse en gender bij onderzoek ADHD |
ADHD is een veelvoorkomende stoornis met verschillende problemen. Maar waarom wordt ADHD vaker vastgesteld bij jongens dan bij meisjes? Siri Noordermeer onderzocht dit en geeft inzichten in de verschillen van aard en presentatie. |
|
|
|