Dag van de maatschappelijke stabiliteit (save the date) |
Onbehagen is een breed gedeeld sentiment in de samenleving. Soms escaleert dit in onrust of geweld op straat. Het maatschappelijke debat verscherpt en polarisatie neemt toe. Dit vraagt om een overheid die in verbinding staat met zijn inwoners om maatschappelijke stabiliteit te versterken. De Dag van de maatschappelijke stabiliteit (‘MAST-dag’) heeft tot doel aan deze overheidstaak bij te dragen. |
|
|
Subsidie voor onderzoek naar gezonde leefomgeving in kwetsbare wijken |
Hoe kan je de leefomgeving zo aanpassen, dat de gezondheid in kwetsbare wijken en gebieden verbetert? Er is nu subsidie beschikbaar voor gemeenten en GGD'en waarmee zij - samen met onderzoekers - praktijkgericht onderzoek kunnen doen. De uitkomsten helpen gemeenten en GGD’en om gezondheid mee te wegen bij het inrichten en beheren van de fysieke omgeving. Deze subsidie kunt u aanvragen tot 7 september 14.00 uur. |
|
|
Subsidiemogelijkheid Vroegsignalering en opvolging in de wijk |
Binnen deze subsidieoproep van ZonMw kunnen gemeenten, GGD’en of politie subsidie aanvragen voor het inzetten van één of meerdere wijkfunctionaris(sen), die werken als spil tussen het zorg-, veiligheids- en sociaal domein. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de wijk-GGD’er. Deze professionals werken samen met lokale en regionale partners om escalaties en zoveel mogelijk (onnodig) leed te voorkomen en te beperken. De deadline is 2 oktober 2023. Deze subsidieoproep wordt ook in 2024 opengesteld. |
|
|
Subsidiemogelijkheid Domeinoverstijgend samenwerken in hotspots en veiligheidsregio’s |
Deze subsidieoproep van ZonMw is gericht op de zorg en ondersteuning voor mensen met onbegrepen gedrag met (zeer) complexe problematiek. Er wordt hiermee gewerkt aan:
- De samenwerking verbeteren op inhoudelijk, bestuurlijk en/of uitvoeringsniveau.
- Het (door)ontwikkelen en implementeren van duurzame samenwerkingsvormen en/of interventies voor het leveren van zorg en ondersteuning rondom acute én niet-acute meldingen van onbegrepen gedrag in de meldkamer of op straat.
De deadline is 2 oktober 2023. Deze subsidieoproep wordt ook in 2024 opengesteld. Aanvullend hierop is het mogelijk om een startsubsidie voor 1 jaar óf een subsidieaanvraag voor de gehele looptijd van 4 jaar in te dienen. Deze startsubsidie is bedoeld voor een opbouwjaar, waarin u de ruimte krijgt om de verdere invulling van uw project te bepalen voor de resterende looptijd van maximaal 3 jaar. |
|
|
Kijk terug: webinar ‘Gegevensdeling bij multiproblematiek’ |
Wilt u meer weten over gegevensdeling bij de aanpak van meervoudige en complexe problemen? U kunt nu het webinar hierover terugkijken op het platformmultiproblematiek.nl. Hier werd ingegaan op de wetten en regelgeving bij gegevensdeling. Ook de presentatie van Hans Versteeg (VNG) en Els Mourits (NJi) vindt u hier terug. |
|
|
Met Mini-Maatwerkbudget doen wat nodig is |
Met een klein bedrag een groot verschil maken. Dat is het doel van het Mini-Maatwerkbudget: een potje geld waarmee hulpverleners in het sociaal domein – met minimale spelregels – mogen ‘doen wat nodig is’. Hoe werkt dit in de praktijk en welke voordelen levert het op voor zowel hulpverleners als mensen die kampen met een probleemsituatie? Anneke Ensink, projectleider Maatwerkbudgetten in de Gemeente Amsterdam en Jessica van den Toorn, projectmanager in de Gemeente Utrecht, vertellen erover. |
|
|
Moreel-ethische besluitvorming bij de aanpak van multiproblematiek |
Soms sta je bij de hulp aan mensen met multiproblematiek voor een onmogelijke keuze. Als de juiste keuze niet lijkt te bestaan, hoe neem je dan toch een besluit? Daarover vertelde Sanneke Verweij, senior onderzoeker bij Movisie, tijdens het webinar van Platform Multiproblematiek. In aanloop naar het webinar spraken we haar. Dit webinar is ook terug te kijken. |
|
|
Implementatie-ondersteuning Wams van start |
Het programma Wams (Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein) is uit de startblokken! Wat gaan we doen? Vanaf september houden we webinars en regiobijeenkomsten en komen we met handreikingen, FAQ’s en handige checklists. U kunt zich nu aanmelden voor het webinar en de regiobijeenkomsten implementatie-ondersteuning Wams in september en oktober. Ook is het wijs u te abonneren op de nieuwsbrief voor de laatste informatie rond de Wams. |
|
|
|
Nationale Congres Psychose, 27 en 28 september |
Kenniscentrum Phrenos houdt 27 en 28 september 'Nationale Congres Psychose: Psychose, samenleving en jij'. Er heerst een enorm stigma op psychose, iets waar de psychose gevoelige mensen, hun naasten, familieleden én de maatschappij dagelijks mee geconfronteerd worden. Het is daarom dat het jaarlijkse congres de titel 'Psychose, samenleving en jij' heeft gekregen. Woensdagavond 27 september is er een Masterclass, donderdag 28 september volgt het congres. |
|
|
Startfinanciering Kwartiermaker Zorg & Veiligheid |
Samenwerkingspartners op het snijvlak van Zorg en Veiligheid kunnen een kwartiermaker aanstellen voor de aanpak voor mensen met onbegrepen gedrag. De kwartiermaker brengt knelpunten en oplossingsrichtingen samen tot een (vervolg)plan van aanpak per veiligheidsregio of hotspot. Dit plan leidt onder andere tot een subsidieaanvraag voor ‘domeinoverstijgende samenwerking in hotspots en veiligheidsregio’s’. Deze regeling staat open tot en met 31 december 2023 en is een opdrachtverlening, geen subsidie. |
|
|
Verhalen achter de casus |
Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden startte samen met het Instituut voor Publieke Waarden (IPW) het experiment ‘Van onmacht naar impact’. Ter afsluiting verscheen de bundel ‘Doorbraak’ met daarin 7 verhalen ‘achter de casus’. Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden deelt de online verhalenbundel met een post op LinkedIn. |
|
|
Rol van gemeenten in de Levensloopaanpak |
Gemeenten hebben een belangrijke rol in de Levensloopaanpak voor mensen met onbegrepen gedrag en een hoog veiligheidsrisico. Gemeenten spelen een rol in het (helpen) regelen van de basisvoorzieningen (zoals ID-bewijs, inkomen, opvang of huisvesting), en zijn verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Daarom ontwikkelt de VNG een handleiding voor gemeenten (verwachtte publicatie deze zomer). De VNG werkt op landelijk niveau samen met netwerkpartners om de regio’s te ondersteunen in de implementatie van de Levensloopaanpak. |
|
|
Subsidiemogelijkheid Regionale Kenniswerkplaatsen Onbegrepen Gedrag |
Met dit subsidietraject van ZonMw wordt ingezet op de ontwikkeling van een landelijk dekkend netwerk van 20 Regionale Kenniswerkplaatsen Onbegrepen Gedrag. Daarin werken partijen uit de praktijk, beleid, onderzoek en onderwijs samen met ervaringsdeskundigen en naasten aan regionale maatschappelijke vraagstukken rondom mensen met onbegrepen gedrag. Het is mogelijk subsidie aan te vragen voor:
- een startimpuls
- uitgewerkte aanvragen
- aanvullende inhoudelijke projectvoorstellen
De deadline is 2 oktober 2023. Deze subsidieoproep wordt ook in 2024 opengesteld. |
|
|
Landelijke Begeleiding en Evaluatie grip op onbegrip (BE-grip) |
De volgende informatiebijeenkomsten van het Actieprogramma Grip op Onbegrip voor alle subsidieoproepen zijn: Woensdag 13 september 2023 13.00-14.30 uur (online) Donderdag 11 januari 2024 13.00-14.30 uur (online) Een aanmeldlink volgt, houdt hiervoor de programmapagina in de gaten. |
|
|
Implementatie niet-acute zorgmeldingen verloopt goed |
Op 15 mei ging de landelijke implementatie van het geautomatiseerde systeem voor niet-acute zorgmeldingen van start. Hierdoor kan de politie snel en eenvoudig een zorgmelding doorzetten naar een meldpunt. In de eerste week is vastgesteld dat de techniek naar behoren functioneert: het percentage succesvolle meldingen nadert de 100%! Er wordt nu in kaart gebracht waarom een zeer klein deel van de meldingen niet goed aankomt. Redenen daarvoor blijken bijvoorbeeld een XML-validatiefout, het ontbreken van een postcode of een probleem met de bijlage. Daarnaast kwamen meldingen niet altijd aan doordat een verkeerd e-mailadres was opgenomen. De foutieve e-mailadressen zijn gecorrigeerd en de betreffende meldingen nagestuurd. Soms zijn er bijzonderheden in de meldingenstroom: sommige regio’s ontvangen veel en andere weinig meldingen. En er is in één regio sprake van veel dubbele meldingen. Dat lijkt te komen door lokale werkafspraken tussen meldpunt en politie, afwijkend van de landelijke afspraken. Ruim 80% van de dubbele meldingen wordt hierdoor verklaard. Per 1 juli voert JB Lorenz in opdracht van VWS het beheer op het overzicht met alle afleveradressen uit. Om administratieve last aan de zijde van de meldpunten te verminderen, biedt Justid de mogelijkheid tot gestructureerde aanlevering van informatie. Dan behoeft aan de kant van de meldpunten niet meer de inhoud van de melding te worden overgetypt, maar landt de informatie uit de melding rechtsreeks in het registratiesysteem. Vanaf eind juli is Justid in staat om hiervoor ketentesten uit te voeren met leveranciers van registratiesystemen. Nu is het nog afwachten hoeveel leveranciers zich zullen melden om gestructureerde uitwisseling te gaan testen. In een webinar georganiseerd door JB Lorenz op 10 juli aanstaande, wordt de mogelijkheid van gestructureerde uitwisseling bij de meldpunten onder de aandacht gebracht. |
|
|
Verbeterde informatiedeling Dji en gemeenten uitgesteld |
Er is hard gewerkt aan een betere manier om de Dienst Justitiële Inrichtingen het Detentie- en Re-integratieplan van een gedetineerde te laten delen met de gemeente. De release van die nieuwe werkwijze zou plaatsvinden in juni. Helaas zorgde een technische hic up ervoor dat de release van het deelbaar D&R-plan (op grond van art. 18a Penitentiaire Beginselenwet) is uitgesteld. |
|
|
Klantreisonderzoek re-integratie na detentie |
Onderzoekers Jennifer Doekhie en Anouk den Besten namen tientallen interviews af met gedetineerden. Ze herhaalden dat een half jaar na detentie. Op die manier proberen ze in een ‘klantreisonderzoek’ een gezicht te geven aan de problematiek de we op een abstract niveau wel denken te kennen. Het onderzoek is nog niet gepubliceerd maar u kunt wel alvast een interview met beide onderzoekers lezen, gepubliceerd in het interne tijdschrift van de Dienst Justitiële Inrichtingen. |
|
|
Per 1 september 2023 ID-bewijzen tijdens detentie |
Het traject om ervoor te zorgen dat elke gedetineerde ook in detentie een ID-bewijs kan aanvragen is bijna afgerond. De minister schrijft hierover in zijn voortgangsrapportage aan de Tweede Kamer: ‘Een belangrijke mijlpaal is de invoering van een nieuwe werkwijze voor uitgifte van identiteitskaarten aan gedetineerden. Daartoe hebben de ministeries van JenV en BZK nauw samengewerkt. Deze nieuwe werkwijze wordt per 1 september 2023 ingevoerd en houdt in dat gemeenten waarin een PI is gevestigd de bevoegdheid krijgen een Nederlandse identiteitskaart aan de gedetineerden in die PI te verstrekken, ook al zijn zij in een andere gemeente ingeschreven. Daarmee wordt voorkomen dat gedetineerden zonder geldig id-bewijs de PI verlaten. Het hebben van een id-bewijs is belangrijk voor een succesvolle re-integratie, want zonder id-bewijs kun je immers geen werk of onderdak krijgen. De PI’s en de gemeenten bereiden zich voor op uitvoering van de nieuwe werkwijze.’ (26 juni 2023) Hiermee is een belangrijke stap gezet op één van de leefgebieden uit het Bestuurlijk Akkoord Re-integratie ex-gedetineerden. |
|
|
Rapport: 'Voorkomen van radicalisering door vergroten van veerkracht' |
Bij het voorkomen van radicalisering en extremisme van jongeren ligt de nadruk nog vaak op een benadering die zich richt op risicofactoren. Wetenschappelijk onderzoek en ervaringen uit de praktijk laten juist zien dat een benadering die zich richt op het versterken van beschermende en stimulerende factoren heel effectief kan zijn. Verschillende experts pleiten er dan ook voor om meer in te zetten op het versterken van veerkracht. Maar hoe doet u dat binnen uw gemeente? Deze publicatie biedt een overzicht van de belangrijkste informatie over de ontwikkeling van beleid of het inzetten van interventies. |
|
|
Nieuwe website Werkmodel Casusoverleg Radicalisering & Extremisme |
Het Werkmodel Casusoverleg Radicalisering & Extremisme faciliteert de multidisciplinaire dialoog aan de casustafel van de persoonsgerichte aanpak. Het model biedt een systematische manier om de gezichtspunten van de verschillende partners samen te brengen tot een gezamenlijk beeld, om vervolgens tot consensus te komen over een plan van aanpak. Het Werkmodel helpt om onderbuikgevoelens te objectiveren en een holistische analyse uit te voeren om een persoon goed te begeleiden. Altijd de laatste versie van het Werkmodel in uw mailbox ontvangen? Op de hoogte blijven van updates en ontwikkelingen? |
|
|
|
Interactief webinar: Tijdelijk huisverbod (4 september) |
Tijdens dit webinar van de VNG en het ministerie van JenV nemen we de interventie tijdelijk huisverbod voor plegers van huiselijk geweld en kindermishandeling onder de loep. We horen graag uw ervaringen bij de inzet daarvan. Uit gesprekken met gemeenten en uitvoeringsorganisaties en op basis van verschillende onderzoeken blijken er praktische en juridische knelpunten te bestaan. Wie willen dit webinar benutten als startschot van een traject dat moet leiden tot een verbeterde inzet van het tijdelijk huisverbod. |
|
|
Opbrengsten Expertpool lokale aanpak ouderenmishandeling |
Regioplan, de VNG en het ministerie van VWS hieldern op 12 juni een slotconferentie over de Expertpool voor de lokale aanpak van ouderenmishandeling. Experts en gemeenten kwamen aan het woord om hun ervaringen te delen over de aanpak van ouderenmishandeling. Zo kwamen het maken van een plan van aanpak, het opzetten van een lokale alliantie, het geven van trainingen en het creëren van een bewustwordingscampagne aan bod. Bij het tot stand brengen van een gedegen gemeentelijke aanpak van ouderenmishandeling is het belangrijk om als gemeente draagvlak te creëren bij de organisaties waar je mee samenwerkt. De ervaring leert daarbij dat het kan helpen om met een beperkt aantal gemotiveerde partners te beginnen aan de hand van een specifiek thema, en vervolgens daarop verder te bouwen aan een meer alomvattende aanpak van ouderenmishandeling. Om zorgen over (mogelijke) ouderenmishandeling scherper te krijgen en daar goed naar te kunnen handelen, is het in belangrijk hierover al bij de eerste signalen in gesprek te gaan. Zowel als slachtoffer, professional en als bezorgde burger. |
|
|
Eigen ervaringen delen helpt bij huiselijk geweld en kindermishandeling |
Als een professional zijn/haar eigen ervaring met kindermishandeling of huiselijk geweld deelt, kan dit cliënten helpen. Omdat zij makkelijker een vertrouwensband opbouwen met cliënten, beter aansluiten bij wat cliënten nodig hebben en een positief voorbeeld en hoop kunnen geven. |
|
|
Gebruik de tips van een ervaringsdeskundige |
Een goede samenwerking tussen professionals is cruciaal bij de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Dat weet ook Tjarda Reesink, teamondersteuner bij de jeugdbescherming én ervaringsdeskundige op het gebied van huiselijk geweld. 15 jaar lang is ze mishandeld door haar toenmalige echtgenoot. ‘Ik neem mijn eigen ervaring mee in mijn werk, om zo echt wat te betekenen voor een ander.’ |
|
|
|
Fototentoonstelling Open je ogen: laatste kans! |
Het probleem van mensenhandel is veel groter dan het aantal meldingen laat zien. De cijfers laten slechts een topje van de ijsberg zien. Een groot deel van de slachtoffers wordt niet gezien en blijft daardoor in de uitbuitingssituatie zitten. Dit mogen we niet laten gebeuren. Daarom is CoMensha in 2016 gestart met de bewustwordingscampagne ‘Open je ogen voor mensenhandel’. Dit is een reizende fototentoonstelling van 30 portretten en verhalen van slachtoffers. Het staat symbool voor het feit dat mensenhandel onder onze ogen plaatsvindt. De fototentoonstelling is een laagdrempelige en effectieve manier om bewustwording te creëren onder een breed publiek. De afgelopen jaren heeft tentoonstelling ruim 75 gemeenten, organisaties en scholen in Nederland aangedaan. Kijk voor een overzicht op de website van Comensha. Wilt u ook meer bewustwording over de vaak verborgen wereld van mensenhandel creëren? Dit is de laatste kans om de fototentoonstelling in te zetten. Wees er snel bij! In onze planning zijn nog maar een paar data beschikbaar. Meer informatie. Of neem contact op met Roos Habraken, communicatie- en campagnemedewerker bij Comensha via communicatie@comensha.nl. |
|
|
Jaarlijks event Jeugd in Onderzoek |
Opgroeien en ondersteunen in de digitale wereld is het thema van Jeugd in Onderzoek 2023. Jeugd in Onderzoek is dé ontmoetingsplek voor iedereen in de jeugd- en onderwijssector. Met keynotes in actuele vraagstukken en keuze uit meer dan 50 deelsessies. |
|
|
Vroegsignalering jongeren: handreiking biedt praktische hulp |
Met de nieuwe handreiking ‘Zó krijg je samen zicht op jongeren’ biedt het CCV praktische hulp om de vroegsignalering van jongeren die in de problemen dreigen te raken goed in te richten en op te pakken. Hiermee heeft u een mooie tool in handen om de signalering in uw gemeente (nog) beter in te richten. |
|
|
Makkelijk snel geld verdienen, bestaat niet |
Geldezels, ook wel money mules of katvangers genoemd, vormen een cruciale schakel in criminele netwerken en zijn onlosmakelijk verbonden aan gedigitaliseerde criminaliteit. De infosheet ‘Makkelijk snel geld verdienen, bestaat niet’ legt uit hoe misbruik wordt gemaakt van geldezels, geeft voorbeelden, gaat in op de ernstige gevolgen voor geldezels en vertelt op welke signalen je moet letten om te zien of iemand een geldezel is. |
|
|
Werkwijzebeschrijving integraal specialistisch samenwerken |
Integraal samenwerken met een uitdagende doelgroep is in de praktijk vaak lastig. Om professionals hierbij te helpen, ontwikkelden de Academische werkplaats Risicojeugd, de Werkplaats SAMEN en jeugdonderzoekers de werkwijzebeschrijving integraal specialistisch samenwerken. |
|
|
Kenniskaarten normaliseren |
In het jeugdveld ligt een steeds grotere nadruk op normaliseren en de-medicaliseren. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe geven verschillende beroepsgroepen er invulling aan? De Regionale Kenniswerkplaats IJsselland vat het samen in verschillende kenniskaarten. |
|
|
Verkorten wachtlijsten transgenderzorg |
Jongeren die vragen hebben over hun genderidentiteit en zorg nodig hebben, staan nu 2 jaar op de wachtlijst. Uit onderzoeksresultaten blijkt dat de oplossingen niet alleen in de organisatie van zorg liggen, maar ook in de maatschappij. |
|
|
Vernieuwd werkproces aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag |
Het 7-stappenmodel ‘werkproces aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag’ is vernieuwd en klaar voor gebruik. Samen met het modelconvenant is dit een uniforme, landelijke methodiek voor de aanpak van jeugdgroepen. Het 7-stappenmodel:
- beschrijft de aanpak van problematische jeugdgroepen en fluïde netwerken
- schetst een heldere rolverdeling tussen de betrokken partijen
- biedt handvatten voor informatieoverdracht
'Er ligt nu weer een goede en gedegen basis om jeugdgroepen in gemeenten effectief aan te pakken', aldus Nicole Langeveld en Frannie Herder, adviseurs jeugdcriminaliteit bij het CCV. |
|
|
Vroegsignalering vraagt om schooldirecties met lef |
In de aanpak van jeugdgroepen en risicogedrag kunnen scholen een cruciale rol spelen. Immers, 'scholen hebben zicht op leerlingen, hun families en de wijk', zegt Eric van ’t Zelfde, rector van het Drachtster Lyceum in Drachten. 'Scholen zijn niet per definitie betrokken bij de aanpak van jeugdgroepen of risicogedrag, toch zou dat in mijn beleving wel moeten.' |
|
|
|